Liturgická úprava kostela ve Tvarožné

Liturgická úprava kostela ve Tvarožné byla připravovaná několik posledních let. Slavnostně realizaci požehnal ve středu 9. Října 2024 brněnský biskup Pavel Konzbul.

IMG 20241009 122342

Nový oltář s kamennou masivní pískovcovou deskou zdobí po bocích motiv čtyř tetramorfů. Jsou to andělé, jak je popisuje ve svém zjevení prorok Ezechiel a Svatý Jan v knize Zjevení svatého Jana.

Nová liturgická úprava

Nový oltář, který byl ve středu slavnostně posvěcen a pomazán svatým olejem, je obrazem Krista,
který sebe vydává v oběť. Nový oltář je středobodem liturgického slavení, skrze slavení Eucharistie
můžeme my přicházet před tvář našeho Pána. Z toho také byla odvozena nová výzdoba oltáře, kde
po čtyřech stranách jsou obrazy z proroka Ezechiela a ze Zjevení svatého Jana. Čtyři andělské
bytosti, které stojí u trůnu Syna Božího, mávají křídly a volají „Svatý, svatý, svatý Pán, Bůh
zástupů,“ podobně jako my, když přicházíme v obřadech ke slavení Eucharistie. Stojíme totiž před
Pánem jako ty čtyři bytosti a chystáme na přijetí Jeho Těla a Krve. Liturgická úprava tak přibližuje tajemství Kristovy přítomnosti na oltáři.

IMG 20241009 122556


Čtvercový oltář


Oltář má čtvercový tvar, protože odkazuje na Krista, kámen úhelný, na Krista Pána, jehož spása se
rozlévá do všech čtyř světových stran. Oltář má především odkazovat na Krista samotného, ne tolik
na stůl poslední večeře či snad jeho hrob, ale přímo na Něj. Ostatně obřady svěcení oltáře to ve
středu v samotných textech několikrát zmiňovaly. I nebeský Jeruzalém ze Zjevení svatého Jana,
který je eschatologickým dovršením dějin, místem, kde trůní Beránek, má čtvercový půdorys.
Ambon
Ambon je vyzdoben sedmi plameny Ducha svatého, jak to popisuje svatý Jan ve svém Zjevení.
„Od trůnu (Beránka) šlehaly blesky a dunělo hromobití; před trůnem hořelo sedm světel – to je
sedmero duchů Božích.“ Zároveň plameny Ducha svatého odkazují na slavnost Letnic, kdy apoštolé
byli naplněni Duchem svatým, aby radostně a s novou silou mohli hlásat Evangelium, radostnou
zvěst o vzkříšeném Pánu.


Barvy a materiály


Pro liturgickou úpravu jsme se snažili zvolit takové materiály, barvy a povrchové úpravy, aby nová
úprava dobře zapadla do tohoto jedinečně zachovaného novogotického interiéru. Zlaté mozaiky se
snaží navázat na výzdobu původního oltáře, přesněji na dvě boční deskové malby, které jsou
ponořeny do zlatého pozadí. Zlaté pozadí, které bylo použito také na mozaikách, má nejen své
hluboké symbolické vlastnosti v ikonografii (je znamením Boží milosti a přítomnosti), ale také
vytváří jedinečný efekt. Když budete přicházet do kostela, oltář bude i v šeru zářit.
Jak píše svatý Jan ve Zjevení v 21. kapitole: „Avšak chrám jsem v něm nespatřil: Jeho chrámem je
Pán Bůh všemohoucí a Beránek. To město nepotřebuje ani slunce ani měsíc, aby mělo světlo: září
nad ním sláva Boží a jeho světlem je Beránek. Národy budou žít v jeho světle; králové světa mu
odevzdají svou slávu.“

Svěcení oltáře

Oltář slavnostně posvětil brněnský biskup Pavel Konzbul. Oltář byl pomazán svatým olejem, okuřován a dovnitř kamenné desky byly vloženy relikvie svatého Gaudentia.

Fotografie ze svěcení zde.

Přejít nahoru